Acei anonimi care va spioneaza pe Facebook

Cand domnul Ion Popescu mi-a cerut prietenia, profilul sau era garnisit numai de o poza luata de pe internet si de mentionarea a doua facultati diferite de medicina: Bucuresti si Cluj. Aveam doar vreo 5-10 prieteni in comun din totalul de 24 pe care ii acumulase in 2 saptamani.

Numele complet neidentificabil si poza, genul de poza peste care dai cand google-uiesti "doctor", mi-au atras imediat atentia. I-am dat accept cu gandul ca ii voi urmari activitatea si i-am scris rugandu-l sa imi aminteasca mai precis cand am fost colegi sau cand ne-am cunoscut. Nu mi-a raspuns... Astazi domnul Ion Popescu are cam 2100 de prieteni, 115 in comun cu ai mei si urmareste activitatea a 24 de grupuri legate de medicina. Nu are niciun fel de activitate pe wall-ul propriu ci doar cateva postari primite din partea unor naivi care cred ca este medic (oferte de angajare, de produse, reclame la clinici etc).

Exemplul domniei sale nu este unic. Un alt 'prieten' cu pseudonim englezesc unisex (nu imi amintesc acum exact) imi posteaza regulat pe facebook fotografii cu flori, melodii care, dupa aprecierile domniei sale, ar intra in campul meu de interes, comentarii foarte incurajatoare de genul 'cata dreptate ai/aveti", "asa cred si eu", "ce bine spus"etc. Am fost mereu nepoliticoasa si nu am raspuns pentru ca mi-am dat seama ca face parte dintr-o strategie. Nici aceasta persoana nu are niciun fel de activitate personala dincolo de postarile astea de yes man in schimb o veti gasi in mod sistematic pe wallurile Mihaelei Radulescu, Andreei Raicu, Andreei Esca, Andreei Marin unde abordeaza aceeasi strategie: postari cu flori si comentarii laudative. Ma rog, ar trebui sa fiu flatata ca am fost incadrata in categoria unor astfel de influenceri :))) dar sunt sigura ca, alaturi de numele sonore, sunt si alti activist facebook de talie mai mica dar utili care, la o adica, pot umple coloanele libere din Ciao, Cancan sau mai stiu eu ce cu vreo stire de mana a 2a.

Daca va spun toate acestea nu este din vreun sentiment personal. Nu mi-au facut niciun rau si nu le banuiesc deocamdata ca ar fi hoti de apartamente, ci ziaristi (ma rog, persoane care scriu la ziare de duzina). Mai periculos este ca pot fi reprezentantii unor institutii carora nu ati vrea sa le faceti confidente (sunteti liberi sa va ganditi la ce vreti)...

Ma deranjeaza insa ca existenta lor fraudeaza exact principiul de relatie interpersonala bazata pe incredere oferit de facebook. Ma deranjeaza ca se erijeaza in prieteni manipulandu-va cu ideea ca aveti cunostinte in comun si preocupari similare. Iar asta din punctul meu de vedere ii face escroci care incearca sa va extorcheze o informatie (da, nu e prin forta dar e printr-un fel ascuns de santaj emotional).

Stiu ca majoritatea dintre noi nu sunt(em) inca pregatiti sa gestionam atat de clar contentul pe care il livram pe Facebook. Poate ca stim sa postam in mod "Public" si "Prieteni" dar, odata ce am acceptat pe cineva in lista de prieteni, uitam poate sa reevaluam.

Odata cu aceasta pseudo-demascare, va invit sa va intoarceti in reteaua de socializare, sa priviti lung lista de prieteni si sa dati unfriend anonimilor care va spioneaza profilul, cu exceptia cazului in care aveti o strategie de comunicare sau ceva de spus si repetat lumii intregi. Unfriend este butonul pe care il voi apasa in dreptul domnului Ion Popescu pentru ca nici in lumea reala, nici in lumea virtuala o relatie nu se poate intemeia pe minciuna.







Comentarii