Talk like TED

Poate mai tineti minte "Cum suna vocea mea in public", povestea scrisa pentru Cristina Bazavan despre cum am reusit sa imi depasesc teama viscerala de a ma exprima in fata unui auditoriu... E in continuare un proces legat de cum sa devii mai bun si, desi acum jocul imi place la nebunie :), am inca zone in care nu pot jongla cu usurinta.

Asa ca atunci cand am gasit in aeroport, inaintea unui zbor, cartea "Talk like TED" a lui Carmino Gallo nu am ezitat foarte mult inainte sa o cumpar. Carmino Gallo este expert in public speaking, lucreaza cu numeroase companii si cateva personalitati si s-a consacrat (public) ca autor in domeniu cu o carte despre...Steve Jobs. Da, acelasi Steve Jobs ambitios, creativ si celebru, despre care a curs multa cerneala tipografica in ultimii 4 ani. Numai ca de la Carmino Gallo puteti sa aflati ceva inedit: nu a fost dintotdeauna un vorbitor exceptional, dimpotriva, i-au fost necesare nenumarate eforturi inainte de a deveni farul lansarilor Apple, mai senzational decat orice produs.

Talk like TED ne propune noua lectii dar vine, mai cu seama, cu nenumarate exemple si analize din conferintele TED asa ca nu e de mirare ca m-am ocupat de distribuitul lor pe Facebook in ultimele saptamani. In ordine, sfaturile autorului ar fi:
  1. Unleash the master within
  2. Tell three stories
  3. Practice relentlessly
  4. Teach your audience something new
  5. Deliver jaw-dropping moments
  6. Use humour without telling a joke
  7. Stick to the 18-minute rule
  8. Favor pictures over text
  9. Stay in your lane.
Pot sa va garantez ca titlurile nu va vor lamuri complet, cartea este necesara, dar nu e chiar o revelatie. Este o carte cu sfaturi utile insa, daca ati mai atins cu degetul ceva public speaking pana acum, nu totul este nou sau original 100%. Pe de alta parte, sfaturi vechi pot deveni sfaturi noi cu ceva insight/exemple iar, in abundenta de TED-uri, e nevoie uneori de un pic de orientare. Spre exemplu, capitolul de jaw-dropping moments (da, momente in care sa va cada fata :))  a fost pentru mine ceva complet nou. Asa cum mi s-a parut extrem de interesant sa aflu ca in engleza un vorbitor bun in public utilizeaza intre 150-190 cuvinte/minut.

Pot sa reprosez cartii ca este prea explicita si lipsita total de subtilitate, ca repeta mesajele de multe ori pana cand ele pot fi intelese si integrate de catre orice fel de public. Dar inteleg ca asta este exact ceea ce vine la pachet cu notorietatea asa ca stilul nu imi place dar, la o adica, il girez. Iar intrebarea lui Gallo, desi comerciala, ma va ajuta poate in urmatoarea ocazie sa aduc ceva in plus fata de co-vorbitorii mei: Ce iti face inima sa vibreze? What makes your heart sing?



Comentarii