Parisul meu

Odata in viata, oricine e dator sa impartaseasca si altora locurile sale preferate din Paris.

Ale mele au evoluat mult de-a lungul timpului si poate peste o vreme lista mea va arata total diferit. Dar trebuie sa va avertizez din start ca sunt mai degraba precum Prévert care spunea ca "pentru oricine NU il cunoaste, Paris se bazilica, se biserica, se catedrala si se muzeu". Nu stiu daca il cunosc suficient, dar in orice caz il declin diferit de cei care nu il cunosc deloc.

Parisul meu este Parisul dupa amiezii in care te pierzi cu orele mergand pe jos, urmand urbanistica ta interioara mai degraba decat urbanistica haussmaniana.

Parisul meu este:

1. un inceput insorit de dupa amiaza intins pe iarba in Place de Vosges, vorbind despre ale vietii cu partenerul, cu parintii sau bucurandu-te cu copilul de lumina si flori

2. o plimbare pe rue Bonaparte si rue Seine, cu ochii pierduti prin vitrinele galeriilor de arta, notand nume de artisti noi ale caror opere sa le aprofundezi apoi pe internet

3. o cafea sau o oprire la Les Deux Magots, cu ochii la biseria St Germain si la cea mai recenta sculptura décalé, plasata alaturi

4. un picnic in Jardins de Luxembourg, prefacandu-te ca esti un veritabil parizian

5. o ascensiune in Montmartre, de la Abbesses pe rue de Vieuville catre Sacré Coeur, cautand drumuri laturalnice si salutand Bateau Lavoir

6. o ratacire pe strazile din le Marais, cu buticuri decalate, creatori de ecleruri si cafele fara ora limita

7. o inghetata de chez Berthillon (intotdeauna le mendiant, nougat miel, l'agenaise, vanille sau gianduja orange) sau in varianta mai luxoasa a celui mai bun café liegeois, in Ile Saint Louis

8. parcul din spatele Notre Dame, cu vedere la Sena, unde sunt leagane pentru copii

9. noile talente care vand la le Bon Marché, cu accesoriile lor si cu vitrinele lor creative, de la ale caror neprevazut poti sa te inspiri oricand, in orice alt demers

10. la Sainte Chapelle si La Madeleine seara tarziu, fie pentru un concert nerezervat, fie pentru o plimbare sub clar de luna

11. restaurantele mici si agitate din spate de la Mabillon

12. expozitiile si privelistea de la etajul V din Centre Georges Pompidou care ma face mereu sa oftez ca si cand as ingana titlul lui Kundera cu "Viata e in alta parte"

13. Fondation Louis Vuitton si parcul de alaturi, Jardin d'Acclimatation. In complementaritatea lor as putea sa imi gasesc resedinta de vara timp de o saptamana.

14. pe cheiurile Senei, cu picioarele balanganind deasupra apei, ca si cand am fi inca studenti

15. pe podul de la Tour d'Argent privind orizontul si ... oriunde miroase a tei.

Si cum as putea sa inchei fara sa imi amintesc de replica din Les Enfants du Paradis:

Paris est tout petit pour ceux qui s’aiment, comme nous, d’un aussi grand amour !


sau iarasi de Jacques Prévert
Paris at night
Trois allumettes une à une allumées dans la nuit
La première pour voir ton visage tout entier
La seconde pour voir tes yeux
La dernière pour voir ta bouche
Et l’obscurité tout entière pour me rappeler tout cela

En te serrant dans mes bras.
Intr-o alta postare va voi povesti poate odata despre ce nu am explorat, despre ce locuri nu imi plac in Paris si poate si despre relatia mea ambivalenta cu orasul. Dar pana atunci sa ramanem cu recitirea lui Paris at night si mirosul de tei.

Comentarii